Plays

 
 
«جنی: تو بهم تجاوز کردی، متیو، پدر. بابا متیوی عوضی، بهم تجاوز کردی و بعدش سعی کردی مسئولیت این کار شرم‌آورت رو بندازی رو دوش من. خب، لعنت بهت! من دیگه این رو تحمل نمی‌کنم، چون‌که مسئولیتش با خودته عوضیِ متجاوزِ بچه‌باز.» نمایشنامۀ انکار با نگرش انتقادی به آزار و تجاوز جنسی و همچنین تأیید روابط والدین و فرزندان، بدون این نکته که از وحشت آزار کاسته شود، پیشنهاد می‌کند که اگر همۀ آغوش‌ها، بوسیدن و تماس‌های فیزیکی را از بین ببریم یا با سوءظن ببینیم، درنهایت، گرما و محبت زندگی خانوادگی را از بین خواهیم برد. نمایشنامه‌ای که برای هرگونه اجرا بسیار مناسب است و فضا و امکانات خاصی نمی‌خواهد و با حضور پررنگ تراپیست، به امروز جامعۀ ما شباهت زیادی دارد. آرنولد وسکر، بحث فلسفی و اخلاقی مهمی را مطرح می‌کند که تجاوز چیست، حد و مرز آن کجا است و چگونه تجاوز، زندگی هر فرد را به شکلی سهمگین تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
--------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
«هیچ معنایی وجود نداره، فقط هدف وجود داره: تو یه کلام، نیکی کردن، یه عمل، ساختن یه صندلی، کاشتن یه درخت، غذا دادن به فقرا، عشق ورزیدن...» بچۀ اسب گهواره‌ای نمایشنامه‌ای داستان‌گو و متمرکز بر روایتی یکپارچه نیست. آرنولد وسکر همانند دیگر آثار خود در مجموعه نمایشنامه‌های اجتماعی، به سراغ طبقۀ متوسط انگلستان رفته و این بار بر پایۀ یک شی، یک وسیلۀ بازی متعلق به پسری فوت‌شده، میان نمونه‌های انسانی این طبقه، رشته‌ای نامرئی می‌بافد؛ آن‌ها را کنار هم می‌چیند و در مکانی عمومی مثل اتوبوس یا کافه، به زبان‌شان می‌آورد. آنان به خاطرات‌شان رجوع می‌کنند و از دل خاطرات خود گویی بخشی از روان متلاطم خویش را عیان می‌کنند. دردهای نهفته در استعارۀ آن شی، پشت پنجره، خود را بروز می‌دهد. آرزوهای از دست رفته یا حتی رویاهایی که پیرمردها و پیرزن‌های نمایش در طلب آن هستند، دور از دنیای واقعی ما نیستند. نمایشنامه‌ای ساده و انسانی که شاید یک هدف مهم دارد و آن هم نیاز به حرف‌زدن میان انسان‌هاست.
 
Title: The Rocking Horse Kid
Date: Spring 2024

No comments:

Post a Comment